Percy, koning van de brulapen

11 augustus 2018 - Placencia, Belize

We hebben een trip geboekt naar monkeytown river. Zoals de naam al doet vermoeden om apen te spotten, brulapen ( howlermonkeys). Met een bootje varen we een stukje langs de kust, de mangrove en gaan een rivier af. Onze gids Percy heeft de naam om de brulapen goed te kunnen opsporen. We krijgen in monkeytown Village, aan de rivier en toevallig komt onze gids hier  vandaan, een beliziaanse lunch. Deze wordt bereid door de zus van Percy😉. Ook gaan we nog kijken of we mannatees( zeekoeien) kunnen spotten dus het beloofd een spannende tocht te worden.

We zitten samen met een vijfkoppig Amerikaans gezin in de boot. Percy weet veel te vertellen, hij maakt grapjes die hijzelf ook erg leuk vindt en we gaan. Een prachtige tocht voert ons naar de jungle. Een tropische regenbui mag de pret niet drukken, je  ent toch al nat van het zweet.

In de jungle bereiden we ons voor op heel veel muggen, deet op, netkleding voor Nelleke die zeer geliefd is bij de muggen en we gaan op pad. Percy voorop, hij blijkt ook een halve medicijnman met alle kennis over geneeskrachtige  bomen🤓. Hij maakt een geluid vanonder uit zijn buik, alsof hij gaat overgeven, om de apen uit te lokken. Inderdaad horen we het luide gebrul van deze dieren die boven ons hoofd in de bomen zitten, WoW. Ook uitkijken want ongewenste gasten zoals wij trakteren ze op poep en plasregen, niet echt aantrekkelijk.

Percy’s neef loopt ook met een gezelschap rond te banjeren in dezelfde cirkel dus de rust van deze bijzondere beesten is even lelijk verstoord.

Na de lekkere lunch in het geïsoleerde dorp gaan we richting mangrove aan de kust waar we de mannatees zien zwemmen, wat een indrukwekkend gezicht, deze reuzen.

Ineens lijkt Percy klaar te zijn en met hoge snelheid koerst de boot richting Placencia, ik krijg geen kans om terug op de bank te zitten en zit, of beter buts, de rit uit voorin de punt van de boot. Wat een pret, maar een topdag!

1. Mirjam:
    12 augustus 2018
    Fijn dat jullie zoveel verschillende dingen meemaken