Tikal

3 augustus 2018 - Tikal, Guatemala

Eindelijk op weg naar Tikal. Dit is al heel lang een droom om dit eens te bezoeken. We hebben een shuttle geregeld met gids dus vandaag gaat alles soepel als het goed is. We worden keurig opgehaald en onze gids zit voorin. Onderweg begint hij al wat terug te krabbelen,dat het veel leuker is om in je eentje Tikal te bekijken en dat hij toe is aan een vrije dag en lacht er even goed bij. Nou hadden Maril en ik toevallig al besloten dat we geen gids wilden maar hij zat inbegrepen dus dat kwam goed uit voor hem, hij heeft lekker een vrije dag Tikal was prachtig alleen het regende de hele tijd. We zien toekans vliegen en in bomen zitten en een capibura steekt over voor ons en kunnen we bekijken en een hele groep vage bruine dieren met zwarte staarten een soort stokstaartjes maar dan groter , allemaal even prachtig maar enfin we waren op zoek naar de grote jaguar het grote plein waar eeuwen geleden het epicentrum zat van deze grandioze stad. Ik had al twee keer de mayagoden aangeroepen om het te laten stoppen met regenen omdat we de zonsondergang boven op een maya tempel wilden beleven. Maar het bleef regenen en bewolkt. Op een gegeven moment komen we vlak bij de twee meest belangrijke tempels en ik zeg dat ik een kriebel in mijn buik krijg omdat ik dit al zo lang wilde zien en we nu door omstandigheden in nicaragua toch in guatemala terecht zijn gekomen is wel bijzonder. We lopen naar de grand plaza midden in de jungle omgeven door maya tempels en betreden het open veld en op dit moment zeg ik tegen Maril..waatt de regen stopt en er zijn blauwe stukken te zien. Ik krijg er kippenvel van. Het is toevallig maar wooww wat een moment, voor.ons doemen de oude maya tempels op, heel indrukwekkend. Aldus werd Nelleke en mij een zonsondergang gegund op een van de Maya tempels met om ons heen niets dan jungle, zover het oog reikt.

Na het vallen van de duisternis wachtte, aan de voet van de tempel, onze gids die een luie middag heeft gehad maar toch verantwoordelijk is dat we onze weg naar de bus vinden door de donkere jungle. Wat een ervaring, de duisternis en de geleuiden. Plotseling stopt de gids en, misschien goedmakertje, dirigeert ons alle kanten uit en maakt op mijn mobiel een soort mini docu. Ik probeer het filmpje te uploaden.

Weer een geweldige dag vandaag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mirjam:
    3 augustus 2018
    Heel bijzonder, toen ik dit stuk begon te lezen begon er iets in mijn hoofd. Kon er niks aan doen. Maar kijk en luister zelf.
    Je weet toch, cultuur enzo.
  2. Mirjam:
    Test reactie
  3. Mirjam:
    3 augustus 2018
    Nel link helemaal afluisteren en tilal zal nooit meer t zelfde zijn hahahah
  4. Nelleke:
    4 augustus 2018
    Bedankt
  5. Mirjam:
    4 augustus 2018
    Love you
  6. Anja Jacobs:
    11 augustus 2018
    Wat een magisch moment dat het stopte met regenen toen jullie bij de tempel waren. Dat maakt het nare gevoel van wegblokkade eerder op reis weer helemaal goed denk ik xxx