Jetlag

20 juli 2018 - Quetzaltenango, Guatemala

Het lukt ons maar niet om in het nieuwe ritme te komen. Vanochtend komt dit goed uit, om 4uur zijn we klaarwakker en staan om 5.30 klaar om opgepikt te worden door de shuttlebus om naar Quetzaltenango te gaan, een rit van 6 uur. De chauffeur dacht daar anders over. Ondanks wat vage extra rondjes, nog enkele anderen ophalen en een vage stop door de politie, een onverwachte overstap en een paar bijna ongelukken, waren we na 4 uur op de plek van bestemming , El Colibri.

De realiteit blijkt anders dan de foto’s en recensies op booking.com en we wanen ons in de flowerpowertijd. Keileuk, ware het niet dat het een vieze, smerige bende is . We durven niks aan te raken, het zwarte laken zit volmet blonde haren en viezige vlekken. Dus..... ontbijtje scoren en ander hotel.

Wat een verademing, ook oud maar lekker schoon en rustig, zonder hippies en vuile lakens. Vlug koffers ophalen bij El  Colibri, de sleutels in de hand van een verbaasde hippie duwen en wegwezen.

De stad Quetzaltenango is het bolwerk van de Mayacultuur en ligt op 2400 meter hoogte. Onze eerste kennismaking met de stad was vooral veel verkeer, uitlaatgassen en chaos. Maar dit kan ook te maken hebben met onze jetlag en we besluiten om even rust te nemen want we hebben immers vakantie.

Als we rond zessen gaan eten hoorden we al vuurwerk. We worden verrast door een processie op weg naar de kerk. Ook zien we overal kleurige groepen van Maya’s, elk met eigen kledingstijl. Het gaat gepaard met veel muziek en vuurwerk.

Het is een traditie uit Quetzaltenango waarin een nieuwe koningin gekozen wordt,. Uit de verschillende groepen wordt een jonge, ongehuwde dame de nieuwe koningin. Dankzij de Spaanse les komen we deze informatie te weten. Prachtig om getuige te mogen zijn van deze traditie.

We spreken af om zo laat mogelijk te slapen om in het goede dag en nachtritme te komen. Terwijl ik deze blog schrijf, om 19.45 lokale tijd, hoor ik naast me de zware ademhaling van Nelleke. Niet helemaal gelukt dus.... morgen weer een dag, die hopelijk later begint dan 4 uur.

1. Mirjam:
    24 juli 2018
    Cool hoor maril!
    Jetlag is lastig, maar heeft nel niet vaker zo'n jetleg :-) veel plezier samen