Hete bronnen in een prachtige natuur en Maximon de rumdrinkende rokende vrouwenverslindende heilige

22 juli 2018 - Quezaltenango, Guatemala

We staan op en gaan ontbijten we hadden gister een leuk tentje gezien dus dat komt goed uit. We gaan binnen en er staat een grote rij mensen met manden met brood bij de kassa, het is een geliefde tent zo te zien. We bestellen ontbijt en Maril lijkt iets gezonds uit te kiezen maar heeft weer een broodje dat drijft in het vet met kaas, goed voor de darmen. Na het ontbijt een stukje lopen en komen in wat achteraf straatjes we horen muziek en er blijkt een feestje bij een schooltje te zijn. Gevraagd of we konden kijken en dit was Okay, super leuk om even mee te maken,zie foto's. Als we verder lopen zien we wassende vrouwen in een publiekelijk bassin ik probeer stiekem een foto te maken,hierdoor zie ik het gat in de weg niet en klap half voorover, voortaan beetje opletten dus. We hebben gister een shuttle geregeld naar warm water bronnen en 1 uur zou hij komen, geen shuttle na een half uur gebeld bleek er een ongeluk te zijn gebeurd dus iets later. De rit naar de bronnen toe was prachtig. We klimmen hoger en hoger en rijden langs afgronden en zien de nevelbossen. De weg is hier en daar best slecht maar de chauffeur manoeuvreert zich aardig een weg naar boven. De warm water bronnen zijn druk bezocht, veel guatalmateken, wij zijn de enige toeristen.een half uur later zijn we niet meer de enige .Tot die tijd worden we veel aangestaard.

Het  is er prachtig de natuurlijke bronnen zijn heerlijk warm en liggen ten midden van een jungle achtige omgeving. Wanneer we wachten tot onze chauffeur ons komt halen zien we een kolibrie. Onderweg kletsen we wat met de chauffeur en zeggen dat we morgen Maximon willen zoeken. Maximon is een heilige die offers vraagt in de vorm van geld rum en sigaren. Het hoort bij de Mayacultuur, naast alle heiligen uit de katholieke kerk. De chauffeur zegt dat hij uit Zunil komt en weet waar Maximon op dit moment is. Maximon verplaatst zich steeds. Hier wordt dit heel serieus genomen en als je gaat glimlachen in bij zijn van Maximon kun jehardhandig worden verwijderd, een serieuze zaak dus. De chauffeur wil ons wel brengen voor 100 quetzales natuurlijk. We rijden zijn dorp binnen en er ligt veel vuil en de gieren hangen rond dit vuil. Kinderen zoeken tussen het vuil naar bruikbare dingen, wederom veel armoede. Eenmaal bij Maximon kopen we rum en betalen. Maximon is een pop en wordt achterover geregeld ons wordt verteld de rum in zijn mond te gieten. Een beetje bizar maar voor hun een hele serieuze zaak dus wij nemen het ook serieus en gieten de rum naar binnen nadat we hem hebben gevraagd om zegeningen.

De chauffeur brengt ons weer netjes thuis. We lopen nog even het drukke centrum in om een kleinigheidje te eten. Alles lijkt hier vet en of zoet. Maar leuk om van alles te proeven toch. Al met al was het weer een prachtige dag.

1. Tess:
    23 juli 2018
    Wat goed dat jullie je verstaanbaar kunnen maken. 👌
  2. Mirjam:
    24 juli 2018
    Volgens mij hebben ze gewoon 80 van die poppen. Want hij wilt alleen rum en sigaretten en geld duur spul dus. Economie draaiende te houden. De rum gaat via rietje naar die mannen die om en om er onder liggen.goed verhaal!!
    Nee hoor super leuk.
  3. Mirjam:
    24 juli 2018
    P.s ik heb al 2 leuke dingen gezien een waterbron en een hond. Mooi land man!
    Veel plezier nog love you both en geniet van jullie komende 3 dagen trip!